Het belang van Vitamine D bij alopecia
(035) 691 51 61. Whatsapp klanten: 06 33777156 info@ikwilweerhaar.nl

Het belang van vitamine D bij alopecia areata

Over de zin en onzin van vitaminen zijn geleerden het niet altijd eens. Of het innemen van bepaalde vitamines en mineralen helpt bij alopecia, is eveneens een punt van discussie. Over één ding bestaat geen twijfel: vitamine D moeten we in Nederland helaas bijslikken. Wij leven helaas niet in een land waar we  het hele jaar heerlijk kunnen genieten van de zon, zee en het strand. Zeker in de wintermaanden is het gemis aan zon groot. En laat deze inname nou ook een positieve invloed hebben op de haargroei, jippie! Maar daarnaast is het ook belangrijk voor sterke botten, je spieren en je weerstand. Daarom wordt er ook zo op gehamerd op preventief slikken van vitamine D voor Corona. Dus inslaan die vitamine D! Maar hoeveel heb je nodig en waar haal je vitamine D allemaal uit?

Vitamine D door de zon

Ons lichaam maakt vitamine D aan onder invloed van zonlicht. Dus wij Nederlanders moeten het echt hebben van de zomermaanden, omdat Nederland natuurlijk vrij noordelijk ligt. Dit betekent dat de zon niet krachtig genoeg is in de wintermaanden om vitamine D aan te maken. Een kwartier tot half uur in de maanden april tot en met oktober (ook met bewolking!) is de zon krachtig genoeg voor de meest gezonde mensen met een lichte huid om een buffer aan te leggen om zo ook de winter goed door te komen. In die korte tijd pikt een onbedekte huid namelijk al tweederde van de benodigde vitamine D op. Je moet dan wel buiten zijn tussen 11:00 en 15:00 uur, dan staat de zon het hoogst. Heb je een iets donkerdere huidskleur, dan duurt het iets langer voor je vitamine D aanmaakt. Meer redenen om lekker lang te zonnen!

“Gezond eten alleen is niet genoeg.”

Vitamine D door voedsel  

Via ons voedsel krijgen we ook een beperkte hoeveelheid vitamine D binnen. Vitamine D zit alleen in voedsel van dierlijke oorsprong: vis, eieren, vlees en boter. Vooral vette vis is rijk aan vitamine D. Hieruit zou je bijvoorbeeld het resterende deel kunnen halen. Maar je moet wel alert blijven, met name als vegetariër en/of veganist. Zonder het in de gaten te hebben, lijden veel mensen aan een tekort aan vitamine D. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in vermoeidheid, stress, of spier- en gewrichtspijnen. Dat zijn meestal geen klachten om onmiddellijk mee naar de huisarts te stappen. Daarom blijven veel mensen er ook mee doorlopen. Ook haaruitval kan een gevolg zijn van een tekort aan vitamine D. De praktijk wijst uit dat sommige mensen met alopecia opknappen na het slikken van vitamine D. Doe dit wel even in overleg met je  huisarts als je last hebt van een vorm van alopecia. Daarnaast is er volgens nationale onderzoeken een duidelijke relatie te zien tussen vitamine D-tekort en auto immuunziekten.Uit literatuurstudies blijkt bovendien dat mensen met deze aandoening vaker aantoonbaar vitamine D-tekort hebben dan mensen met gezonde haarzakjes. Sommige  mensen met een vorm van alopecia merken dat hun haar minder snel uitvalt in de zomer of als ze met vakantie zijn in een zonnig land. Dat komt omdat hun lichaam dan meer vitamine D kan aanmaken.

Hoeveel vitamine D heb je nodig?

De Nederlandse Gezondheidsraad vindt een vitamine D-serumspiegel vanaf 30 nmol/l voldoende. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) is daarop afgestemd, namelijk: 10 microgram (mcg) voor de meeste mensen en 20 mcg voor mensen van 70 en ouder. De Nederlandse Gezondheidsraad gaat er dan vanuit dat deze mensen gezond zijn. Overigens vindt de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EDFA), een onafhankelijk onderzoeksinstituut die de Europese Commissie adviseert, dat Nederland aan de lage kant zit qua doseringen. Zij adviseren 15 mcg per dag in plaats van 10 mcg. Ook zij gaan er vanuit dat de mensen gezond zijn. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EDFA) baseren hun aanbevelingen ondere meer op de gezamenlijke gezondheidseffecten van vitamine D, dus bijvoorbeeld ook op de invloed die dit heeft op het immuunsysteem. We weten nu allemaal dat het belangrijk is doordat het ook aanbevolen wordt voor het onderdrukken van de klachten van het coronavirus. Bij mensen met alopecia werkt het immuunsysteem niet optimaal. Ook is er geregeld sprake van een verstoorde darmfunctie, waardoor het lichaam moeite heeft om vitamine D aan te maken, hoe gezond je ook eet. Met die kennis is het helemaal geen gek idee om eens te gaan experimenteren met een hogere dosis vitamine D dan wordt aangeraden door de Nederlandse Gezondheidsraad. Een dagdosis tot 100 mcg voor volwassenen wordt als veilig beschouwd. Een hogere dosis mag alleen worden ingenomen op advies van je arts.

“Nederland zit aan de lage kant met de ADH van vitamine D.”

Onderzoeksontwikkelingen

Er bestaat helaas nog weinig wetenschappelijk bewijs dat orale inname van vitamine D daadwerkelijk helpt bij haaruitval. Hiervoor lopen er nog vele onderzoeken. Er zijn echter wel hoopvolle ontwikkelingen. Ze zijn al bezig met het testen van een crème met calcipotriol dat al getest wordt op mensen. Dit is afgeleid van vitamine D en wordt gebruikt bij behandelingen van psoriasis. Er zijn al resultaten gevonden bij gevallen met milde alopecia areata. Na drie maanden werd bij drie kwart van de deelnemende patiënten een haargroei van 50 procent geconstateerd. Dat is dus hoopgevend. Calcipotriol bevattende zalf, crème en lotion zijn in Nederland zonder doktersrecept verkrijgbaar. Het is daarnaast wel verstandig het met je arts te bespreken als je het middel wilt gaan gebruiken. 

Signalen die mogelijk duiden op een vitamine D-tekort

  • verzwakking van de spierfuncties, met name krachtverlies
  • constant tekort aan energie
  • breekbare botten
  • pijn in de gewrichten en/of spieren
  • bloedend tandvlees
  • angstaanvallen

Tips van ons

  1. Controleer regelmatig je vitamine D, bijvoorbeeld aan het einde van de winter. Wil je huisarts hier niet aan meewerken, dan kun je zelf ook een test regelen. Je ziektekostenverzekering vergoedt deze niet, wel als je huisarts het bloedonderzoek aanvraagt.
  2. Vitamine D in druppelvorm wordt makkelijker in het lichaam opgenomen dan in tabletten. Ideaal dus voor mensen die moeite hebben met het slikken van supplementen.
  3. Veel supplementen bevatten wolvet. Dit wordt uit de vacht van schapen gewonnen. Voor vegetariërs en veganisten zijn er ook plantaardige capsules verkrijgbaar.
  4. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine, daarom moet je tabletten altijd innemen na een maaltijd. Alleen dan wordt de vitamine goed opgenomen door het lichaam. Bij vitamine D dit al opgelost in olie hoeft dit niet.
  5. Kies een supplement met vitamine D3 (cholecalciferol). Die is namelijk effectiever dan vitamine D2 (ergocalciferol), omdat D3 beter door het lichaam wordt opgenomen.